یزد فردا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان بعد از ظهر ديروز پنج شنبه از مجتمع FMP اصفهان (شركت سوخت اتمي راكتورهاي ايران) بازديد كرد.
اين مجتمع كه صد در صد بومي است، قرص هسته‌اي توليد مي‌كند كه ارتفاع اين قرص 15 ميليمتر، قطر آن 11.3 ميليمتر و وزن آن 15.8 گرم است. اين قرص درون ميله‌هاي سوخت قرار مي‌گيرد كه طول آنها چهار متر است كه در درون هر كدام از ميله‌ها به طول 3 متر و 60 سانت قرص قرار مي‌گيرد. براي هر ميله نيز 227 قرص نياز است.
اين مجتمع آخرين حلقه از چرخه سوخت براي رآكتور IR40 اراك است.

* آخرين حلقه‌ چرخه‌ سوخت هسته‌اي با حضور رئيس جمهور كشور كامل شد

با حضور محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان در كارخانه‌ توليد سوخت هسته‌اي اصفهان، اولين مجتمع سوخت راكتور 40 مگاواتي اراك بهره‌برداري شد.

* بسته‌بندي سوخت براي قرار‌گيري در راكتور و آزمايش دو نوع سانتريفيوژ جديد

مراسم روز ملي فناوري هسته‌اي با حضور رئيس جمهور، مسئول دفتر مقام معظم رهبري، رئيس حوزه علميه قم، نماينده ولي فقيه در استان اصفهان، دبير شوراي عالي امنيت ملي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و جمعي از نمايندگان و وزرا، نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي، برخي از دانشمندان هسته‌اي كشورمان،‌ و همين طور صدها خبرنگار داخلي و خارجي از ديروز برگزار شد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در آيين اين بزرگداشت با بيان اينكه 20 فروردين روز ملي فناوري هسته‌اي، روز عزت و غرور ملت ايران است اظهار داشت: اكنون شاهد 2 دستاورد مهم در صنعت هسته‌اي كشورمان هستيم، دستاورد اول بسته بندي سوخت و آماده كردن آن براي قرار گرفتن در راكتورها و توليد نيرو از آن است و دستاورد دوم آزمايش 2 نوع سانتريفيوژ جديد با ظرفيت چند برابري سانتريفيوژ موجود است كه بطور كامل حاصل تلاش و نوآوري دانشمندان اين سرزمين در تكميل حلقه هاي متعدد مديريت سوخت هسته اي است كه آنها را اكنون در اختيار داريم.
وي افزود: زماني ارزش اين دستاوردهاي بزرگ به خوبي مشخص مي‌شود كه بدانيم همه اين دستاورد‌ها را در پس ايستادگي و برابر بدخواهان ملت ايران در سخت‌ترين شرايط حتي تا مرز تهديد نظامي بدست آورده‌ايم اما به لطف خداوند و اتحاد ملت ايران و رهبري گرانقدرمان پيشرفت و تعالي ملت ايران با سرعت روزافزون در حال حركت است.
رئيس جمهور ايمان به خداي متعال و كار براي خدا و اخلاص در عمل و بهره‌گيري از استعدادهاي شگرف انساني و قدرت خودباوري و اميد و مجاهدت مستمر و خستگي ناپذير و تلاش مداوم دانشمندان و كارشناسان و تصميم و اراده قوي آنان و البته دست‌هاي رو به آسمان يك ملت شجاع و مقاوم را رمز پيروزي ملت ايران برشمرد و اظهار داشت: تراز شايستگي ملت ما رسيدن به جامعه نمونه و بر پايه حيات طيبه الهي در سرتاسر گيتي است، جامعه‌اي كه بر مبناي عدالت و برادري و عشق و معنويت و عزت در اوج خود باشد.
احمدي‌نژاد با تبريك موفقيت تكميل حلقه‌هاي سوخت به رهبري، ملت ايران و دانشمندان هسته‌اي بر ضرورت حركت محكم و استوار در مسير دستيابي به عدالت و پيشرفت تاكيد كرد.

*پيش از سال 84 حتي اره برقي هم در نطنز پلمب شده بود

وي در ادامه سخنان خود در آيين بزرگداشت روز ملي فناوري هسته‌اي با بيان اينكه اگر دشمنان اين انقلاب و نظام فرصت بيابند و ميدان مي‌يافتند حتي در دبيرستان‌هاي ما رشته‌هاي تجربي و رياضي و در دانشگاه‌هاي ما رشته‌هاي فني و تجربي را ممنوع مي‌كردند.
وي به سفر پس از انتخابات خود در سال 84 به دو مركز هسته‌اي اصفهان و نطنز اشاره كرد و افزود: فضاي حاكم در آن مقطع به گونه‌اي بود كه غم بر اين تاسيسات سايه افكنده بود و چهره غمگين و افسرده دانشمندان همه وجود انسان را به درد مي‌آورد. همه جا پلمب شده بود، در نطنز حتي اره برقي هم پلمب شده بود و حتي آزمايشگاه‌هاي دانشگاه‌هاي ما را نيز تحت فشار قرار داده بودند اما ملت ما چنين شرايطي را نپذيرفت و به معاهده يك طرفه زورگويان عالم پايان داد.
وي ادامه داد: ملت ايران بدون توجه به گزافه‌گويي‌هاي دشمنان مسير خود را مستقل و آگاه انتخاب كرد و البته آدمكش‌هاي حرفه‌اي كه صدها هزار انسان بيگناه را به خاك و خون كشيده بودند، حنجره خود را در به خطر افتادن صلح جهاني پاره كرده و از موضع زور شروع به تخاصم بر عليه ملت ايران كردند.
احمدي‌نژاد به 20 فروردين 1385 و پيوستن كشورمان به مجموعه كشورهاي داراي توانايي چرخه سوخت، اشاره كرد و گفت: آنان هرگاه بر عليه ملت ايران گامي به دشمني برداشتند در اين سو يك گام به سوي پيشرفت و دستيابي به آن برداشته شد و شاهد بوديم كه در تيرماه 1386 اعلام كردم كه از نظر ما مسئله هسته‌اي خاتمه يافته است و علت آن نيز به خوبي روشن بود، آنان به قوانيني كه خود نوشته بودند، پايبند نبودند و به ملت ايران ديكته مي‌كردند كه بايد تبعيت چند كشور ويژه را در مسير رسيدن به حق خود بپذيرند و از همان روز ملت ايران عزم و اراده خود را جزم كرد و گام به گام رو به جلو حركت كرد و به رغم همه دشمني‌ها تاكنون راه خود را به پيش برده است.

*هر كس مي‌خواهد خلع سلاح را آغاز كند بايد از خود شروع كند

رئيس جمهور كشورمان در بخش پاياني سخنانش با اشاره به بسته‌اي كه از سوي كشورمان براي مذاكره به طرفهاي غربي ارائه شد، اظهار داشت: ما بسته‌اي را به مدعيان ملت ايران پيشنهاد داديم، يك بسته مهم كه تمامي مسائل و مشكلات امروز بشر را در برمي‌گيرد و اعلام كرديم كه حاضريم برمبناي آن مذاكره كنيم و آنها نيز بسته‌اي را تقديم كردند اما پس از دو يا سه دوره مذاكره نتيجه‌اي حاصل نشد و علت اين بود كه آنها اصرار داشتند كه توقف فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي را به ملت ايران تحميل كنند. آنها اعلام كردند كه حق ملت ايران است تا از چرخه سوخت بهره برند اما در پس آن اعلام كردند كه چرخه هسته‌اي بد است براي ملت‌ها ضرر دارد. اين تناقضات در گفتار مانع از رسيدن به پيشرفت در مذاكرات مي‌شود.
وي اضافه كرد: ما خواهان گفتگو بر مبناي احترام و عدالت هستيم، امروز شرايط جهان عوض شده است و به نظر مي‌رسد كه با توجه به موضوعات جهاني بايد موادي را به نامه و بسته‌اي كه براي گفتگو به آنها داده بوديم اضافه كنيم تا گفتگو‌ها جامع شود ما آمادگي داريم تا در مديريت خلع سلاح جهاني و حل مشكلات اقتصادي جهان مشاركت فعالانه داشته باشيم و البته بايد بگونه‌اي عمل شود كه همه ملت‌ها در اين فرايند احساس مشاركت كنند.
احمدي‌نژاد گفت: شنيده‌ايم برخي گفته‌‌اند تا خلع سلاح كامل جهاني ما بمب‌هاي خود را حفظ مي‌كنيم و اين از همان تناقض‌هايي است كه راه را بر عرصه جهاني مي‌بندد، هر كس مي‌خواهد خلع سلاح را آغاز كند بايد از خود شروع كند و ما حاضريم راه و منطق در اين مسير را به آنها بياموزيم.
رئيس جمهور عصر حاضر را عصر محبت، عشق و برادري دانست و اظهار داشت: ما از تغييرات واقعي استقبال مي‌كنيم، برخي كه آمده‌اند و با من صحبت مي‌كردند كه اين آقا (رئيس جمهور جديد آمريكا) خيلي تغييرات داده شما هم دو گام برداريد، مگر تغييري صورت گرفته و يا كاري صورت گرفته است، ملت ما همواره چند گام جلوتر از آن بوده و ما گمان مي‌كنيم دوران تغييرات فرا رسيده است، اگر كسي خود را حاكم دنيا ببيند و به حقوق ملت‌ها بي‌احترامي كند و سخنان بوش را در ادبيات و بسته‌بندي جديدي دنبال كند بداند كه همان سرنوشت آقاي بوش را در پي خواهد داشت اگر به دنبال تغيير هستيد بايد آن تغيير بر پايه احترام و عدالت باشد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا